Sunday, May 06, 2007

George W Reinfeldt

Var på välfärdsforum arrangerat av vänsterpartiet igår och lyssnade på Brian Palmer, Johan Ehrenberg och en paneldebatt med bl a Lisa Rasmusen.

Brian Palmer pratade om sin och Anders Forstorps bok George W. Reinfeldt – Konsten att göra en politisk extrem makeover. I den beskriver de om hur moderaterna tog inspiration från George W. Bush valstrategi 2002 att göra sig till ”en man av folket”. Detta i trots mot att han i realiteten var en bortskämd son i en familj av mångmiljonärer. Sittandes på flaket till en van iklädd jeans och cowboyhatt deklarerade Bush att han numera var en ”medkännande konservativ” – samma man som satt i heder att inte benåda någon som hade tilldömts dödsstraffet. Och medan pr-byråerna lyckades framställa Bush som ”the regular man” så lyckades man också utmåla demokratkandidaten John Kerry som elitist. Och det gick hem i stugorna.

Och, visade Palmer på seminariet, det var samma taktik som moderaterna använde i valrörelsen 2006. Helt plötsligt hade vi ett ”nytt arbetarparti” och från att ha jämfört välfärdsstaten med ”pest, smittkoppor och Aids” ville nu Fredrik Reinfeldt värna facken och den svenska modellen. Backad av en filial till världens största PR-byrå och med det gynnsamma klimatet av att 80 % av svensk media är borgerlig lyckades även Reinfeldt att göra en politisk extreme makeover och utmåla sig till ”en man av folket”. Och det gick hem i stugorna.

Men givetvis blev vi lurade! Som vi numera vet genom att se den politik som alliansen med moderaterna i spetsen för så är de ”nya” moderaterna förvillande lik de gamla och Reinfeldt har själv sagt att det handlade mest om ”retorik”.

Efter föreläsningen fick Brian Palmer frågan ”vad gör vi nu?” och han tyckte bl a att det var viktigt att vi fick DN ”att skämmas” för den onyanserade och politiskt färgade rapportering som de hade gett under valrörelsen. Han tyckte att medielandskapet måste utjämnas med mer vänsterorienterade media och tyckte att LO borde utnyttja lite av de fonder som de fick efter sin försäljning av Aftonbladet i att driva egna mediekanaler. Han föreslog också en tidning i ”public sevice”-anda på samma sätt som SVT.

No comments: