Wednesday, March 28, 2007

Favoriter

Ville citera ett stycke som jag hade fått för mig kom från Ian McEwan’s bok Amsterdam (det gjorde det inte…) så jag begav mig till avdelningen för engelskspråkig litteratur (eller invandrarspråk som skylten säger…) på biblioteket och när jag nu ändå var där så lånade jag med mig Atonement av samma författare. Första boken jag läste av McEwan var Child in Time som engelskstudent på Umeå universitet och jag minns det som en riktig läsupplevelse. Jag hade aldrig förut läst en text som kunde vara så surreell samtidigt som den var nästan diskbänksrealistisk. En mycket märklig bok, helt enkelt, och efter det så har Mr McEwan varit en favorit. Tills jag läste Amsterdam som hade fått lysande recensioner – jag blev besviken för jag tyckte magin hade gått ur texten och den läsupplevelse som jag sökte fanns inte där. Dock i sökandet av det där citatet som inte fanns där så fick jag omförhandla mitt ställningstagande till boken och jag såg delar som jag inte såg i första läsningen. Och kan nu säga att det är en bok väl värt att läsa! I Atonement så hittar hans språk mig direkt och det är en fantastisk känsla att bli välkomnad in i en bok - så varmt och så enkelt. Atonement kommer snart på bio med Kiera Knightly och, en favorit, skotten James McAvoy.

Apropå film så läste jag på samma dag två texter om Peter Greenaway. En text av Maxim Jakubowski med titeln “Why has Peter Greenaway gone so out of fashion?” och så skrev Johan på sin blogg att nya filmen Nightwatching (om Rembrandt) med Martin Freeman i huvudrollen har premiär på Cannes filmfestival i maj. Så förhoppningsvis har han inte helt gone out of fashion?

Min favorit av denne regissör är Prospero’s books som är en filmatisering av Shakespeares Stormen där alla pratar engelska the way Shakespeare intended it! Jag såg den först i London med två vänner. De somnade. Jag satt som hypnotiserad. Det var en av de mest totala filmupplevelser som jag någonsin haft trots att jag bara förstod en bråkdel av vad som sas. Men det är inte det viktigaste i Greenaways filmer för han använder sig av hela filmmediet genom att skapa nya världar där det grafiska uttrycket, formen, är precis lika viktig som texten, innehållet. Och då gör det mindre om några replikskiften inte uppfattas.
Har du aldrig sett någon av hans filmer så är de väl värt att leta efter!

No comments: